Traject mindfulness training

header_boog

Via dit traject kan je in 7 weken leren mediteren en mindfulness in je leven brengen. Neem voor elke stap een week de tijd. Doe die week elke dag 1 formele meditatie naar keuze en 1 integratie oefening in het dagelijkse leven. Per stap kan je stilstaan bij het thema van die week via een reflectie oefening. Als je wil kan je je oefeningen opslaan op je eigen toestel of printen om mee te nemen naar je therapeut.

In de module 'Mindful hier en nu' kan je verdiepend werken met een uitgebreider menu aan oefeningen. 

Download hier het huiswerkboek voor het Mindfulness traject. (Om af te drukken sla je het boek best eerst op op je computer en open je het daarna in Adobe Acrobat.)

1

Stap 1: uit je hoofd in het leven

We gebruiken onze zintuigen en het lichaam als ankerpunt om terug te keren naar het hier en nu
2

Stap 2: train je opmerkzaamheid

We trainen onze opmerkzaamheid door de adem als aandachtsfocus te nemen.
3

Stap 3: erbij blijven

We leren inzoomen op lichaamssensaties, erbij te blijven, ook al is dat soms onaangenaam of buiten onze comfortzone.
4

Stap 4: de aandacht uitbreiden

In deze oefeningen gaan we de aandachtsfocus verruimen naar zintuigelijke gewaarwordingen, het waarnemen van gedachten en gevoelens en open gewaarzijn.
5

Stap 5: acceptatie

Mindfulness dient niet om rust te vinden, maar gaat over bewust zijn bij wat er is. Nu je aandacht goed getraind is, gaan we deze ook leren brengen bij een moeilijkheid.
6

Stap 6: gedachten zijn geen feiten

We trainen in het waarnemen van gedachten als gedachten.
7

Stap 7: mindful handelen

Nu we onze automatische patronen kennen, leren we vanuit mindful observeren wat er in dit hier en nu is, wijs te handelen in moeilijke situaties.