Mijn automatische gedachten

header_boog

Ieder van ons heeft zo zijn eigen gedachtestromen, zijn eigen interpretatiekader. Ze zijn als ingesleten gewoontepatronen. Gewoonlijk zien we ze niet omdat we ze zo vanzelfsprekend vinden. Het leren kennen van deze gedachten kan helpen om ze sneller te leren zien in ons dagelijkse leven en er daardoor ook minder in gevangen te zitten. Zeker als het heel negatieve gedachten zijn, kan het helpend zijn om ze even in de spotlight van je aandacht te plaatsen.

Kan je ze zien als een gedachte, eerder dan ze als dé waarheid over dé realiteit te beschouwen?

Gedachten zijn geen feiten

Dit is een heel belangrijke oefening omdat dit soort gedachten onze hele realiteit gaan inkleuren of verkleuren. Dus als je je bewust bent van de manier waarop jij je realiteit vorm geeft, zit je niet meer zo strak gevangen in een gedachtengevangenis. Om je dagdagelijkse gedachtegewoontes nog beter te leren kennen, kan je een aantal keer in je dag een drie minuten adempauze inlassen.

Eens je je meer bewust bent van gedachten, kan je er ook voor kiezen om op een andere manier met gedachten om te gaan. Je kan hier verder mee oefenen in de andere oefeningenreeksen in deze module. Zo kan je leren afstand nemen van je gedachten via defusie, zoals via doe-oefeningen of via meditatie oefeningen.

Oefening: zet je automatische gedachten in de spotlights

Onderstaande lijst met gedachten kan je hierbij misschien wat helpen om je eigen gedachten te herkennen. 

Iedereen is tegen mij.

Ik ben slecht.

Waarom heb ik nooit succes?

Niemand begrijpt mij.

Ik heb anderen teleurgesteld.

Ik kan het niet meer aan.

Ik wou dat ik een beter mens was.

Ik ben zo’n slappeling.

Mijn leven loopt niet zoals ik het wil.

Ik val mezelf zo tegen.

Niets geeft me nog een goed gevoel.

Ik kan hier niet meer tegen.

Wat is er mis met me?

Ik wou dat ik ergens anders was.

Ik krijg de dingen niet op een rij.

Ik haat mezelf.

Ik ben waardeloos.

Wat is er met me aan de hand?

Ik ben een verliezer.

Mijn leven is een puinhoop.

Ik ben een mislukkeling.

Ik zal nooit succes hebben.

Ik voel me machteloos.

Er moet iets veranderen.

Ik ben dom.

Mijn toekomst stelt niets voor.

Het is het niet waard.

Ik kan niets afmaken.

Ik ben belachelijk.

Ik ben lelijk.

Ze moeten me niet hebben.

Vormingsaanbod professionals