Over

header_boog

Deze online leeromgeving is een gratis initiatief van Mindtraining.be en CGG Ahasverus. Vaardig Leven stelt je in staat om je eigen groeiproces meer in eigen handen te nemen. Word je momenteel begeleid door een hulpverlener? Dan kan je via deze online schatkist tussen de sessies thuis verder oefenen in vaardigheden zoals mindfulness, bewust omgaan met gedachten en emoties.

De inhoud van deze website kan je probleemloos zelf bekijken, maar om optimaal gebruik te maken van de inhoud ervan, of bij vragen, neem je best contact op met een professionele hulpverlener.

Kom meer te weten over de onderbouwing, over de inhoud en structuur van de oefeningen, de achterliggende ideeën en over privacy.

      Wat vertelt de wetenschap ons?

      Je hoeft er niet in te geloven, je hoeft het enkel te doen. Hoe meer je oefent, hoe meer resultaat je hieruit krijgt. Zoals 'topdokter' en neuroloog Steven Laureys toelicht, is regelmatig oefenen zeker zinvol. 

      Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat regelmatig mediteren op lange termijn gezond is voor je brein. Het is dus zeker zinvol om in de geestelijke gezondheidszorg meditatie voor te schrijven naast pillen. Je hoeft geen boeddhistische monnik te worden of urenlang in lotushouding te zitten. Iedereen kan mediteren. Heb je het moeilijk om 10 min of 20 min per dag uit te trekken voor de oefeningen? Het heeft zeker ook zin om meditatie informeel tijdens je dag te integreren via bvb een adempauze. Naast de 'formele' training in meditatie vind je in deze online schatkist ook oefeningen om dit alles te integreren in het dagelijks leven. De drie minuten adempauze is hierin een sleuteloefening.


      Van scepticus tot fan van meditatie

      Door persoonlijke ervaring en het bestuderen van wetenschappelijke studies naar meditatie evolueerde topdokter Steven Laureys van scepticus tot fan van meditatie. Zo blijkt dat meditatie een positief effect heeft op het brein en je gezondheid.

      Een grote diversiteit aan oefeningen

      Vaardig Leven verzamelt verschillende oefeningen, zowel kort als lang, voor beginners en gevorderden, waaronder:

      - zelfreflectie oefeningen over eigen gedachten, signalen en emoties
      - training van vaardigheden via door audio begeleide meditaties
      - integratie oefeningen in het dagelijkse leven

        Geen psychotherapie

        Deze oefeningen zijn geen vervanging voor psychotherapie, ze kunnen je wel helpen bij het ontwikkelen van basisvaardigheden voor gelukkig, zinvol en bewust leven. Heb je last van een depressie, angststoornis of andere psychische problematiek, zoek dan in overleg met je huisarts een psycholoog of psychiater in jouw buurt. Je kan je ook aanmelden in een CGG in jouw buurt. 

        Aan de slag met onze modder

        Bij hulpverleners hoor je wel eens de klacht dat mensen mindfulness gaan 'misbruiken' om tot rust te komen. Maar mindfulness is uiteraard geen techniek om gelukkiger te worden door ons lijden te vermijden. Het is net een manier om met je lijden om te gaan, je moeilijke gedachten en emoties onder ogen te zien, zonder dat ze obstakels vormen om een waardevol leven te leiden.

        De valstrik van geluk

        De valstrik van geluk gaat erover dat we nu eenmaal niet altijd gelukkig zijn in het leven. Lijden absoluut te willen vermijden, wordt binnen de psychologie net beschouwd als de eerste stap richting psychische problemen. Lijden hoort nu eenmaal bij het leven. De vraag is alleen: “Hoe ga je hiermee om?”. Wat zijn jouw vermijdingsstrategieën en hoe bruikbaar zijn ze? Hoeveel energie kosten ze je? Wat is de prijs die je ervoor betaalt?

        De metafoor van de lotusbloem

        De metafoor van de lotusbloem toont ons een heel andere weg: de lotusbloem groeit namelijk veel beter in goede modder dan in helder water. Zo ook gaan wij net onze modder gebruiken om vaardigheden zoals mindful in het moment aanwezig zijn, contact maken met ons ruimere zelf als context, en mindful omgaan met gedachten en emoties tot volle bloei te brengen

        De technieken die we hiervoor gebruiken zijn awareness-based, experience-based en evidence-based.

        Awareness-based technieken

        De technieken die je hier vindt noemen we awareness-based omdat ze gebaseerd zijn op gewaarzijn of jouw waarneming. Ze komen uit verschillende stromingen uit de psychologie die ons eigen gewaarzijn bevorderen: mindfulness training, compassietraining, Acceptance & Commitment Therapy en focusing. Je leert dus met andere woorden uit eigen ervaring.

        Het weten dat uit deze methodieken voortvloeitis een ervaringsgericht weten, voortvloeiend uit het gewaarzijn van je eigen ervaring. Hierdoor kan je je leerproces meer in eigen handen nemen en word je je eigen coach!

        Ervaringsgericht leren

        De technieken in deze leeromgeving zijn experience-based of gebaseerd op ervaring. Je zal in deze website niets leren als je niet zelf aan de slag gaat met de tools. Het is een leerproces zoals je een dans aanleert. Een dans leer je ook niet louter door er in je eentje over te lezen in boeken of online, maar samen, al dansende. Ook wij als gezondheidswerkers hebben deze technieken aan onze eigen ervaring getoetst, er de meerwaarde van ondervonden en vanuit deze ervaring kunnen meewandelen in jouw leerproces.

        Wetenschappelijk gefundeerd

        Wat je hier vindt is evidence-based omdat wetenschappers en gezondheidswerkers deze technieken hebben bestudeerd en ze voor ons psychosociaal welzijn effectief hebben bevonden. Je hoort er meer over in het filmpje hieronder waarin professor in de klinische psychologie Filip Raes (KU Leuven) je meer uitleg geeft over de misvattingen en wetenschappelijke bevindingen.

        Privacy

        Je kan met de oefeningen aan de slag zonder login. Dit betekent dat er online geen gegevens over u worden bijgehouden. Je hoeft dus geen account aan te maken. Als je de oefeningen wil bewaren, kan je dit op je eigen toestel opslaan nadat je ze online hebt ingevuld. Je kan de oefeningen dan later ook nog eens herlezen en aanvullen op je eigen toestel. Er is ook een mogelijkheid voorzien om de oefeningen te printen en op die manier mee te nemen naar je eigen therapeut om te bespreken.