Ontdek je automatische piloot

header_boog

In de auto rijden we soms kilometers lang op automatische piloot, zonder dat we ons echt bewust zijn van wat we doen. Soms ‘rijden’ we ook in ons leven een groot stuk op autopilot, zonder het te beseffen. Daardoor missen we soms de rijkdom van dit unieke moment.

Het confronterende aan mindfulnesstraining is dat we al gauw ook ontdekken hoe weinig controle we hebben over de geest en hoe vaak onze geest automatisch gaat verwijlen in het verleden of de toekomst of negatieve voorstellingen, angstige verwachtingen.

Vaak zien we dingen rondom ons en starten we onmiddellijk en automatisch met het maken van interpretaties, verzinnen van verhalen en scenario’s. Zonder dat we het beseffen reageert ons denken met allerlei automatische reacties: commentaren, interpretaties, theorieën, emoties…. Dit heeft een enorme impact op onze ervaring: die associatieketens, gedachten, … gaan de rijkdom van dit unieke moment verkleuren. Deze automatische gedachten en reacties hebben soms een negatieve invloed op onze stemming of brengen stress bij ons teweeg.

Opdracht: Ontdek de komende week je automatische piloot

Wat zijn de automatische reacties van jouw hoofd op een gebeurtenis of tijdens de meditatie-oefeningen? De gebeurtenissen rondom ons gaan soms automatisch oude gedachtepatronen, emoties, of lichamelijke gewaarwordingen activeren. Als dit negatieve gedachten zijn, dan kunnen die ons naar beneden halen en depressief maken. Een angstige geest gaat dan weer worst-case scenario’s projecteren, die je nog angstiger maken in een bepaalde situatie. Als je de hele dag gedachten produceert, kan je eens zien hoe deze je ervaringen verkleuren. Zo ontdekken we de krachtige impact van onze geest op onze dagdagelijkse ervaring.

De drie minuten adempauze

Je kan je automatische piloot beter leren kennen door af en toe doorheen je dag een drie minuten adempauze in te lassen.

Met de drie minuten adempauze kan je in stap 1 je innerlijke reacties alsook het hier en nu rondom je leren opmerken in je dagelijkse leven. In stap 2 en stap 3 leer je telkens opnieuw opmerken wat er zich automatisch in jezelf afspeelt en terug te keren naar het hier en nu via het ankerpunt van de adem en het lichaam. Hierdoor laat je je niet meesleuren in je automatische reacties.

Nieuw! Handvaten voor hulpverleners
x