Realiteit versus interpretatie

header_boog
Oefening: walking down the street - 9 min

Je loopt over straat en aan de overkant zie je iemand die je kent. Je lacht en zwaait. De persoon lijkt het niet te zien en loopt door. Wat komt er bij je op? Welke gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties.

Wat leren we hier uit?

  • In deze oefening leer je hoe eenzelfde situatie verschillende interpretaties kan krijgen. 
  • De manier waarop we de realiteit interpreteren, beïnvloedt ook onze gevoelens. 
  • Onze emoties zijn niet alleen het gevolg van een situatie, maar ook van onze interpretatie van die situatie. 
  • Gevoelens bepalen hoe we de realiteit interpreteren. Als we ons slecht voelen, zullen we eerder geneigd zijn negatief te interpreteren.

Wat is de link met mindfulness?

Met mindfulness training leren we:

  • de realiteit waarnemen,
  • zien hoe we interpreteren, welke gedachten we produceren,
  • zien hoe deze interpretaties zich mengen met de objectieve realiteit,
  • onze interpretatie loslaten, 
  • terugkeren naar het hier en nu en nog eens opnieuw te kijken met een frisse blik of beginnersmind.

Zo leren we ook onze automatische interpretatiepatronen kennen. Eens je je meer bewust bent van gedachten, kan je er ook voor kiezen om op een andere manier met gedachten om te gaan. Je kan hier verder mee oefenen in de andere oefeningenreeksen in deze module. Zo kan je leren afstand nemen van je gedachten via defusie, zoals via doe-oefeningen of via meditatie oefeningen.

Over interpretaties en patronen

Soms is de manier waarop we interpreteren ook een gewoontepatroon. Onze interpretaties beïnvloeden ook onze realiteit en onze reacties, elk moment opnieuw. Soms gaan ze zich dan als ware self-fulfilling prophecies gedragen in ons leven, waardoor we telkens opnieuw dezelfde ongewenste situaties gaan her-creëren. 

Een voorbeeldje:

Ik ga naar een BBQ bij een vriend 

Persoon 1:

Ik heb schrik dat ik weeral niet goed in de groep ga vallen en dat de mensen niet in me geïnteresseerd gaan zijn. 

Gedachte: "De mensen moeten me niet hebben". "Ik ben niet interessant genoeg"

Gedrag: Ik gedraag me wat schuchter en ga wat verlegen aan een tafeltje zitten wachten of er iemand bij me komt. 

Persoon 2:

Ik blaak van zelfvertrouwen en heb er zin in om nieuwe mensen te ontmoeten.

Gedachte: "Wat een zalig weertje vandaag, ik ga me hier amuseren." "Ik ben benieuwd naar welke interessante mensen ik hier ga ontmoeten."

Gedrag: Ik stel me op aan de rij vlak bij de BBQ en sla met een aantal mensen een praatje, verkoop wat flauwe moppen,...

Kan je je inbeelden hoe de BBQ er uit ziet en hoe mensen op persoon 1 of persoon 2 gaan reageren? 

Integratie in je dagelijkse leven

Sta ook eens stil bij voorbeelden uit jouw leven waarbij je automatische interpretaties maakte en die mogelijks een alternatieve interpretatie zouden kunnen krijgen.

Vormingsaanbod professionals