Mindful ruimte geven aan emoties

header_boog

In deze oefeningen gaan we in voeling treden met wat er in ons leeft aan gevoelens of emoties. Je kan deze oefening doen met gelijk wat voor gevoel dat je hebt en dat je graag wil verkennen. We gaan er op een gezonde manier ruimte aan geven opdat het zijn natuurlijke weg van verwerking kan afleggen. Soms kan het zijn dat er dan ontspanning komt, maar dat is geen doel op zich. Het doel is om de emotie niet te gaan vermijden en ze net toe te laten. Deze oefening is geïnspireerd op de techniek van het focussen uit de psychologie. 

Nadat je eerst een introductie-oefening gedaan hebt, heb je misschien minder begeleidende instructies nodig en kan je verder oefenen met dezelfde oefening 'verder oefenen'. In de oefeningen voor gevorderden krijg je nog minder instructies en meer ruimte om zelf te oefenen en in voeling treden met je binnenwereld. 

Kies één van onderstaande oefeningen uit. Na de oefening kan je een aantal reflectie-vragen invullen. Dit helpt je om je bewust te worden van je ervaringen tijdens de oefening.

Oefening 1: introductie oefening - 12 min (Annelies)
Oefening 2: verder oefenen - 9 min (Annelies)
Oefening 3: voor gevorderden - 10 min (Annelies)
Oefening 4: voor gevorderden - 22 min (Annelies)

Reflectie na de oefening: