Mindful omgaan met emoties

header_boog

Je kan in deze module van nul beginnen door gewoon de chronologische volgorde te volgen, maar het is aan te raden al enige ervaring met mindfulness te hebben. Hier leer je emoties waarnemen en erkenning geven zonder erdoor overspoeld te worden. Daarnaast leer je positieve emoties te voeden en te laten groeien. Je kan er je ervaring uit de trajecten verdiepen met extra oefeningen. Je kan bewust leven door naast de formele training via meditatie, de integratie oefeningen in het dagelijkse leven te doen.  

1

Emoties leren waarnemen met mindfulness

Als je nog geen ervaring hebt met mindfulness, dan kan het handig zijn om eerst met deze meditatie oefeningen aan de slag te gaan.
2

Emoties leren erkenning geven met meditatie

Met deze oefeningen gaan we emoties toelaten er te zijn in plaats van ze weg te duwen. We gaan ze net erkenning geven en er aandacht voor hebben, of op onduidelijke gevoelens inzoomen.
3

Zelfreflectie oefeningen

In deze oefeningen gaan we bewuster leren stilstaan bij onze gemoedstoestand. We leren herkennen wanneer het bergaf gaat en zoeken naar manieren om voor onszelf te zorgen.
4

Integratie in het dagelijkse leven

Via deze oefeningen gaan we in het dagelijkse leven verder bewust worden van onze emoties, in aanvulling op de formele training in 'emoties erkenning geven' en de zelfreflectie oefeningen.
5

Mediteren met moeilijke emoties

In deze meditaties ga je moeilijke emoties toelaten in plaats van onze automatische reactie om ze te vermijden.
6

Moeilijke emoties ruimte geven via metafoor-meditatie

In deze meditaties maken we gebruik van metaforen om contact te maken met ons ruimere zelf als context tijdens moeilijke momenten. Zo vallen we niet samen met onze emoties, maar kunnen we er vanuit een rustpunt in onszelf naar kijken.
7

Positieve emoties laten groeien

Positieve emoties kunnen we trainen om ze zo meer aanwezig te maken in ons leven.
8

Trainen in liefdevolle vriendelijkheid

Liefdevolle vriendelijkheid heeft een krachtig weldoende effect op lichaam en geest. Het is een vaardigheid die je hier kan trainen.
9

Trainen in zelfcompassie

Ook mededogen is een vaardigheid die we kunnen trainen op momenten dat we te kampen hebben met moeilijke emoties.