Bewust worden van je emoties via een adempauze

header_boog

Om dit alles te integreren in je dagelijkse leven is en blijft de drie minuten adempauze een belangrijke oefening. Het is een makkelijke techniek om met je innerlijke wereld in contact te blijven. Hoe we ons voelen 's ochtends bij het wakker worden, is heel anders dan hoe we onze over de middag of 's avonds voelen, op het werk of in onze vrije tijd. Zo worden we ons bewust van hoe veranderlijk gevoelens zijn.
Via deze oefening kan je op elk moment van de dag extra bewustzijn brengen bij hoe je je precies voelt. Vervolgens ga je jezelf centeren via de adem en het lichaam om van daar uit terug te keren naar het leven van alle dag.

  • Stap 1: Richt je blik naar binnen: welke gedachten, gevoelens, en lichaamssensaties neem je waar?
  • Stap 2: Breng je aandacht naar de adem. Als je aandacht afdwaalt, merk dit op, benoem het even en keer dan terug naar de adem.
  • Stap 3: Breid je aandacht uit naar je hele ademende lichaam en maak geleidelijk aan terug contact met de ruimte rondom jou.

Je kan deze oefening ook doen met begeleiding aan de hand van één van onderstaande audio.

Oefening 1: adempauze - 3 min (Björn)
Oefening 2: adempauze - 3 min (Annelies)

Reflectie na de oefening:

FACE COVID stappenplan