Surfing op craving

header_boog

In deze oefeningen gaan we in voeling treden met wat er in ons leeft aan gedachten, gevoelens en lichaamssensaties op het moment dat we craving hebben naar chocolade, alcohol, ... In plaats van onze gewoonlijke reactie om  erdoor overspoeld te worden en er aan toe te geven, gaan we er net bijblijven en met open aandacht naar kijken. 

Nadat je eerst een introductie-oefening gedaan hebt, heb je misschien minder begeleidende instructies nodig en kan je verder oefenen met dezelfde oefening 'verder oefenen'. In de oefeningen voor gevorderden krijg je nog minder instructies en meer ruimte om zelf te oefenen en in voeling treden met je binnenwereld.

Kies één van onderstaande oefeningen uit. Na de oefening kan je een aantal reflectie-vragen invullen. Dit helpt je om je bewust te worden van je ervaringen tijdens de oefening.

Oefening 1: introductie-oefening - 15 min (Annelies)
Oefening 2: verder oefenen - 7 min (Annelies)

Reflectie na de oefening: 

Je zelfzorgplan daar kan je altijd aan blijven werken. Er zijn altijd nieuwe situaties die we het hoofd moeten leren bieden. Soms schiet ons zelfzorgplan op dit moment tekort. Wees vindingrijk om ook met deze situatie om te gaan of vraag de nodige hulp en vul je zelfzorgplan dan verder aan.