Mindful omgaan met gedachten

header_boog

Hier vind je meditatie- en zelfreflectie oefeningen uit de mindfulness en de ACT die je leren bewust om te gaan met je gedachten zonder erin verstrikt te geraken. De integratie oefeningen in het dagelijkse leven helpen je om wat je in de formele training via meditatie leert, in je dagelijkse leven te integreren. Via de reflectie oefeningen kan je beter zicht krijgen op jouw gedachten. Je kan in deze module van nul beginnen door gewoon de chronologische volgorde te volgen of er gewoon in grasduinen. Je kan er ook voor kiezen een vast uitgestippeld traject te volgen.

1

Gedachten leren waarnemen met mindfulness

Als je nog geen ervaring hebt met mindfulness, dan kan het handig zijn om eerst met deze meditatie oefeningen aan de slag te gaan.
2

Kijken naar gedachten met meditatie

Via deze meditaties gaan we de vaardigheid trainen om naar onze gedachten te kijken, eerder dan erin meegesleurd te worden.
3

Zelfreflectie oefeningen

In deze oefeningen gaan we de inhoud en de aard van onze gedachten beter leren kennen.
4

Integratie in het dagelijkse leven

Via deze oefeningen gaan we in het dagelijkse leven verder bewust worden van onze gedachten, in aanvulling op de formele training in 'kijken naar gedachten' en de zelfreflectie oefeningen.
5

Hoe omgaan met gedachten? Fusie of defusie?

In deze oefeningen leren we hoe we op een andere manier met gedachten kunnen omgaan dan onze gewoonlijke manier.
6

Mediteren met moeilijke gedachten

Als je last hebt van moeilijke of negatieve gedachten dan kan je één van onderstaande meditaties doen.
7

Doe-oefeningen met moeilijke gedachten

In deze doe-oefeningen gaan we gedachten heel zichtbaar maken.