Bewust worden van je gedachten via een adempauze

header_boog

Gedachten maken soms zo automatisch en onzichtbaar deel van ons dagdagelijkse leven, en bepalen daardoor onze realiteitsbeleving heel sterk. Als dit negatieve gedachten zijn, dan gaan ze onze realiteit net heel donker kleuren en ook onze emoties en gemoedstoestand heel sterk beïnvloeden. Om ons bewust te worden van deze stroom aan commentaren kan je af en toe een adempauze van 3 minuten nemen. Zo kan je de impact van verschillende soorten gedachten op je lijf en leven observeren.

Deze oefening kan een aanvulling zijn op de reflectie-oefeningen uit deze module, waarbij je meer zicht tracht te krijgen op je automatische gedachten.

  • Stap 1: Richt je blik naar binnen: welke gedachten, gevoelens, en lichaamssensaties neem je waar?
  • Stap 2: Breng je aandacht naar de adem. Als je aandacht afdwaalt, merk dit op, benoem het even en keer dan terug naar de adem.
  • Stap 3: Breid je aandacht uit naar je hele ademende lichaam en maak geleidelijk aan terug contact met de ruimte rondom jou.

Je kan deze oefening ook doen met begeleiding aan de hand van één van onderstaande audio.

Oefening 1: adempauze - 3 min (Björn)
Oefening 2: adempauze - 3 min (Annelies)

Reflectie na de oefening:

Nieuw! Handvaten voor hulpverleners
x