In elkaars ogen kijken

header_boog

Het doel van deze oefening is dat je je ervaring leert opmerken, ook als is dat voor jou misschien een ongemakkelijke ervaring. Alles wat er in je opkomt, merk je gewoon op, zonder er iets mee te doen, zonder het weg te duwen, zonder erop te reageren door bijvoorbeeld in lachen uit te barsten.

Oefening: oogcontact maken

Dit is een oefening om met twee te doen.

Je gaat tegenover elkaar zitten en kijkt elkaar 3 minuten lang in de ogen (zonder in lachen uit te barsten).

Je observeert hierbij wat er binnen in je gebeurt. Merk op wat er in jouw binnenste zoal omgaat terwijl je die andere in de ogen kijkt.

Merk de dingen gewoon op zonder er iets mee te doen. Je laat ze er gewoon zijn.

Als je wil mag je even de ogen sluiten om beter te kunnen observeren wat er in je omgaat, maar dan terug de ogen openen.

Misschien heb je gedachten, interpretaties, evaluaties, angstige gedachten, gedachten die je wel of niet wilt, ... Je neemt er gewoon nota van zonder er iets mee te doen, zonder ermee in discussie te gaan of zonder er tegen te vechten of extra gedachten aan toe te voegen: laten komen en laten gaan.

Als je merkt dat je met jezelf praat of aan het evalueren bent, merk het gewoon op en keer dan terug naar de oefening.

Misschien merk je emoties op zoals een gevoel van verbondenheid en veiligheid of net angstige emoties, ... Merk ze gewoon op en zie of je ze ergens in je lichaam kan lokaliseren en welke gedachten ermee gepaard gaan.

Kijk eens of je contact kan maken met een gevoel van ongemak en of je daar even kan bijblijven, dat even kan toelaten. Vaak is dit een heel ongemakkelijke situatie en de oefening bestaat erin om dat ongemak te leren dragen zonder ervan weg te lopen: er als het ware op surfen.

Merk ook op hoe je lichaam erbij zit. Merk je bepaalde spanningen op of net ontspanning, warmte of koude,...

FACE COVID stappenplan