Jezelf gronden in positieve kracht

header_boog

In deze 8 weken cursus trainde je verschillende vaardigheden in het omgaan met emoties. Stap voor stap leerden we basisvaardigheden aan die op elkaar voortbouwen. In dit luik "Vaardig omgaan met moeilijke emoties" maak je stap voor stap gebruik van de geleerde vaardigheden op jouw moeilijkste momenten. 

Alvorens we onze pijnlijke emoties gaan toelaten of omarmen met mededogen kan je jezelf gronden in positieve kracht door één van onderstaande oefeningen te doen. Als je dan vanuit deze gegronde kracht gaat contact maken met je emotionale pijn, wordt je er minder door overspoeld en kan je er meer gegrond bij blijven staan. Je kan ze vanuit die stabiliteit beter dragen of containen. Zo val je niet samen met de emotie, maar kan je ze wel toelaten en waarnemen, ze erkenning geven en ermee in voeling treden vanuit dit krachtige rustpunt in jezelf. 

Stap 1: Laad je batterijen op met positieve emoties

Gebruik hiervoor een oefening die voor jou werkt uit luik 2 (je veilige plek vinden) of uit luik 6 (positieve emoties injecteren).

Je veilige plek vinden

    -- Je veilige plek

    -- Je veilige plek in je lijf: bodyscan met liefdevolle vriendelijkheid

    -- Vind een symbool voor liefde en veiligheid

    -- Terug naar je roots: positieve inspiratiebronnen

    Positieve emoties injecteren

    -- Foccussen op Self in Presence om zo in voeling te komen met je Zelf als dragende kracht.

    -- De ademfocus met liefdevolle vriendelijkheid

    -- Contact maken met liefdevolle vriendelijkheid via zinnetjes

    -- Contact maken met liefdevolle vriendelijkheid via visualisatie

    -- Gewaarzijn van gewaarzijn met liefdevolle vriendelijkheid

      Stap 2: Gronden en stabiliseren

      Gebruik je favoriete oefening uit luik 1 (uit je hoofd, in je lijf), luik 3 (erbij blijven) of luik 5 (holding space).

      Uit je hoofd, in je lijf

      -- Bodyscan introductie-oefeningen

      -- Bodyscan verder oefenen

      -- Aandacht bij de voeten

      -- Terugkeren naar het hier en nu

      Erbij blijven

      -- Ademfocus introductie-oefeningen

      -- Ademfocus verder oefenen

      -- Lichaamssensaties

      -- Het bewegende lichaam

      Holding space

      -- Gewaarzijn van gewaarzijn

      -- Staan als een boom

      -- Openbloeien zoals een bloem

      -- De meer meditatie

      -- De berg meditatie

        FACE COVID stappenplan