Terugkeren naar het hier en nu

header_boog

In de ratrace van ons leven rennen we soms onszelf voorbij. Of soms lijkt ons hoofd wel niet stil te staan en blijven we maar door piekeren. Soms worden we wel eens overspoeld door hevige emoties. Op momenten dat we meegezogen worden in de maalstroom van het leven en op zoek zijn naar een rustpunt, kunnen we één van deze oefeningen doen. 

Oefening 1: objecten observeren en benoemen - 4 min (Annelies)
Oefening 2: terugkeren naar het hier en nu in 4 stappen - 5 min (Annelies)

In een eerste stap gaan we net als voorgaande oefening objecten observeren en benoemen. Vervolgens gaan we contact maken met de voeten, de handen... In een derde stap gaan we onszelf omzwachtelen met compassionele aandacht en in stap 4 gaan we op zoek naar veiligheid.

Oefening 3: Terugkeren naar het hier en nu in 4 stappen - 7 min (Annelies)
Oefening 4: Terugkeren naar het hier en nu bij stress - 8 min (Annelies)

Deze oefeningen eindigen we door eventjes stil te staan bij wat jij nu op dit moment van stress nodig hebt. We staan stil bij een aantal concrete acties die je hier en nu zou kunnen ondernemen om voor jezelf te zorgen.

Reflectie na de oefening:

Vormingsaanbod professionals