In stilte oefenen

(bel om de 5 min)
header_boog

Deze oefening geeft je de ruimte om in stilte om te oefenen. Toch krijg je nog een beetje houvast in je beoefening via de bel. Je kan hier gelijk welk object van aandacht kiezen om te mediteren: zintuigelijke waarnemingen, je adem, sensaties in je lichaam, emoties, gedachten, of gewoon mediteren met open gewaarzijn of op je gewaarzijn zelf. Dit alles werd je aangeleerd in de verschillende modules en trajecten. 

De bel is een reminder om warm, alert, open te zijn, een reminder om:
  1. Warmte in je beoefening te leggen: iets van een mildheid en vriendelijkheid naar jezelf toe
  2. Op te merken waar je aandacht nu is (van moment tot moment), dat even te beoefenen vanop een afstandje en terug te keren naar je object van aandacht. 
  3. Open en nieuwsgierig te blijven naar wat er ook in je ervaring komt, zowel de leuke als niet leuke dingen vanuit een gelijkmoedige aandacht niet-oordelend & niet-reactief waarnemen.
  4. Eventjes de kwaliteit van je aandacht te checken: is je aandacht alert & ontspannen, of net slaperig of geïrriteerd? Is je aandacht open & nieuwsgierig levendig, warm, doorspekt met vriendelijkheid & mildheid, of streng en zelf-oordelend?

Ook hier kan je na de oefening even reflecteren en stilstaan bij onderstaande vraagjes om zo je bewustzijn te vergroten van je ervaringen en van de kwaliteit van je aandacht. 

Oefening in stilte

Als je merkt dat er bepaalde gedachten zijn waar je je mee identificeert of andere oordelen die je gevangen houden in je mentale gevangenis? Pas dan eens een defusie oefening toe uit de module gedachten?

Als je merkt dat er subtiel of overduidelijk emoties zijn waar je mee worstelt, klaar ze dan even uit door erop in te zoomen via een oefening uit de module emoties

Merk je dat je verloren loopt in een wirwar aan innerlijke ervaringen? Doe dan een oefening met de zintuigen of het lichaam uit de module hier en nu.

Wil je graag leren je innerlijke ervaringen toelaten en observeren van een afstandje? Doe dan een oefening uit de module zelf als context. Hier leer je je je innerlijke 'circus' te overstijgen en vanuit een punt van wijsheid in jezelf te observeren.

Wil je graag je innerlijke stabiliteit verrijken met veiligheid, vriendelijkheid naar jezelf of door je te wortelen in je waarden en inspiratiebronnen? In de laatste drie luiken van de module emoties kan je positieve emoties cultiveren of in de module waarden kan je je waarden verhelderen.

Wil je graag je ongezonde en niet helpende controlestrategieën leren kennen en ontdekken hoe ze je gevangen houden in een klein hoekje van je leven? Wil je leren anders en gezonder met moeilijkheden om te gaan? Ga dan naar de module leven naar je waarden

Nieuw! Handvaten voor hulpverleners
x