Via een tweedaagse vorming maken we al doende kennis met de oefeningen uit deze online leeromgeving.
Programma
Op dag 1 staan we in de voormiddag met Francis Pascal Claes stil bij wanneer we welke ACT methodieken inzetten bij onze cliënten aan de hand van ACT casusconceptualisatie. Francis presenteert zelf een casus, maar jouw casusmateriaal is ook zeer welkom.
In de namiddag neemt Björn Prins ons ervaringsgewijs mee in mindfulness. Hij geeft ons handvaten wanneer we met welke oefeningen aan de slag kunnen bij cliënten en voorziet dit alles van een wetenschappelijke onderbouw.
Je krijgt net als je cliënten huiswerk mee om zelf aan de slag te gaan met oefenen tussen de twee dagen vorming.
Omdat dit een ervaringsgericht leerproces is, gaan we op dag 2 met Annelies De Zaeytijd al doende op stap doorheen de verscheidenheid aan online oefeningen (ACT, mindfulness, focussen en zelfcompassie). We gaan aan de slag met onze eigen innerlijke ervaringen (gedachten en emoties). Zo kunnen we aan de lijve voelen wat de kracht van deze oefeningen is. We leren hoe we in onze reguliere therapieën de oefeningen kunnen nabespreken via inquiry. Via deze methodiek kunnen we ruimte geven aan innerlijke ervaringen vanuit een punt van afstand (zelf als context), zonder er volledig door overspoeld te worden.
Wanneer?
- 30 sept 2020
- 14 oktober 2020
We starten om 9.30, je bent welkom vanaf 9.15u. We ronden ten laatste om 17u af.
Waar?
Het Rustpunt, Gent, Burgstraat (ingang via huisnummer 116).
Vlot bereikbaar via tram 1 vanaf station Gent Sint-Pieters. Betalende parkeergelegenheid is mogelijk in de buurt.
Kostprijs?
Voor een deelname aan de twee dagen inclusief broodjesmaaltijd met soep vragen wij 110€ per persoon. Indien we omwille van corona moeten zoomen, brengen we 55 euro in mindering van de prijs.
- Wij voorzien de nodige corona-maatregelen met mogelijkheid tot afstand.
- Indien corona ons het lijfelijk bijeenkomen niet zou toelaten, houden wij ons klaar om alles via zoom te laten doorgaan.
Inschrijven
Helaas, de groep is inmiddels volzet. Wil je toch nog op de wachtlijst geplaatst worden, dan kan je je alsnog inschrijven via onderstaande link.
Inschrijven kan via deze link.
Schrijf je snel in, want de plaatsen zijn wegens corona beperkt tot maximum 17 deelnemers.
Gastsprekers
Francis Pascal-Claes werkt als psycholoog in CGG Waas en Dender met jongeren, gezinnen en volwassenen. Hij is actief binnen de gedragstherapie sinds 2003 met Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en geeft workshops en training in ACT aan het postgraduaat gedragstherapie KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen. Francis is ook supervisor VVGT met bijzondere interesse voor psychotherapie bij ontwikkelingsstoornissen, psychiatrische rehabilitatie en vluchtelingen. Kortom een ware bron van inspiratie om samen met ons stil te staan bij casussen.
Björn Prins is klinisch psycholoog en psychotherapeut en tevens een van de stemmen op onze online leeromgeving. Hij is managing partner van Itam en Mindful Me en als doctoraatsonderzoeker aan de Ugent verricht hij wetenschappelijk onderzoek naar onderliggende werkingsmechanismes van mindfulness. Hij is mede-oprichter van The Human-Centered Organisation aan de Arteveldehogeschool. Hij is sedert jaren zelf ook mindfulness practitionar. Vanuit zijn eigen mindfulness ervaring en vanuit zijn ervaring als psycholoog en docent, komt hij ons op de tweedaagse een halve dag bijstaan.
De andere twee halve dagen van de vorming worden door Annelies De Zaeytijd gegeven. Zij is klinisch psychologe, psychotherapeute en ontwerpster van de online leeromgevingen vaardigleven.be en mindtraining.be. Zij werkt in het volwassenenteam van CGG Ahasverus. Ze volgde de opleiding tot mindfulness trainer aan de Arteveldehogeschool en is zelf ook mindfulness practitionar. Zij is psycho-analytisch geschoold, maar volgde ook bijscholingen in ACT, focussen en zelfcompassietraining. In haar masters thesis vergelijkende cultuurwetenschappen aan de UGent stond ze stil bij wetenschap, boeddhisme, mindfulness en onderliggende kenmerken van kennissystemen en leeromgevingen.