Gewaarzijn verruimen: voor gevorderden

header_boog

Deze oefeningen hebben weinig instructies en veel stilte om te oefenen. Toch krijg je nog een beetje houvast in je beoefening. Ook voor gevorderden die graag zonder audio mediteren, kan het in een moeilijk moment toch helpend zijn om eventjes terug een audio te gebruiken om wat structuur aan je beoefening te geven. Je zal merken dat dit je beoefening ten goede komt. Bij deze oefening moet je wel al voldoende ervaring hebben opgebouwd.

Ook hier kan je na de oefening een aantal reflectie-vragen invullen om je bewustzijn te vergroten van je ervaringen en van de kwaliteit van je aandacht.

Oefening 1: gewaarzijn uitbreiden - 30 min (Annelies)

In deze oefening gebruiken we achtereenvolgens de adem, het lichaam, geluiden, gedachten en emoties als aandachtsobject. Vervolgens laten we de aandacht helemaal openbloeien tot een open gewaarzijn zonder specifieke aandachtsfocus.

Oefening 2: gewaarzijn uitbreiden - 30 min (Björn)

In deze oefening nemen we de adem en het lichaam als basis om ook opmerkzaam te zijn naar gedachten en gevoelens. Zo oefenen we onze opmerkzaamheid verder en laten we onze aandacht openbloeien.

Reflectie na de oefening:

Ook al heb je deze oefening misschien al een aantal keer gedaan, toch is elke oefening op zich weer anders, omdat je ervaring telkens weer anders is. De ene keer heb je misschien veel gedachten, de andere keer is het misschien rustiger in je geest. Dit is allemaal heel normaal en heel okee. Het betekent niet dat je de oefening goed of slecht doet.

Vormingsaanbod professionals